Het oranjelegioen: gekte door de jaren heen

0

Van het Bavariajurkje tot het juichpak van Roy Donders, van de vuvuzela tot de klomphoed, we hebben ons nogal uitgedost en uitgesloofd tijdens WK’s. Het Oranje Legioen is een graag geziene supportersgroep: de gezelligheid staat voorop. En altijd is er de Indiaan met zijn tooi en trommel. Om lekker in de stemming te komen voor wat ongetwijfeld weer komen gaat: een stuk over de oranjegekte door de jaren heen.

Stijlvolle(?) jurkjes en pakken
Of het allemaal highly fashionable is maakt niet uit, al waren de Bavariajurkjes die veel dames (en misschien ook wel heren) op het WK van 2010 in Zuid-Afrika droegen, tevens geschikt voor op het strand of tijdens een ongedwongen cocktailparty. Ze werden op internet en tv uitgebreid besproken. Maar het juichpak van Roy Donders in Brazilië in 2014 kon ook op goedkeuring van modeontwerpers rekenen; Donders is immers de stylist van het Zuiden.

De commercie haakt erop in
Was het biermerk Bavaria dat voor het jurkje zorgde, Heineken leverde de hoed die gretig aftrek vond. En ook supermarktketens kwamen met accessoires: de wuppies en de beesies. Het juichpak kwam bij Jumbo vandaan. Albert Heijn kwam met de Hup Holland Hamsters. Natuurlijk slaat de commercie al jaren een slaatje uit de gekte. Net als muzikanten overigens.

Vijftig tinten oranje
Natuurlijk wordt het voetbalshirt zelf nooit vergeten en zien we op de tribunes versies van alle decennia terug. De media hebben het dan over een oranje zee, maar wie goed kijkt ziet dat die wel uit vijftig tinten oranje bestaat. Het vale shirt waarin het EK van 1988 steekt bijvoorbeeld sterk af tegen het fel oranje tricot waarin tien jaar eerder de finale van het WK werd bereikt.

Spandoeken
De spandoeken met gevatte teksten blijven gelukkig ook elk toernooi weer terugkomen. Volstond men vroeger nog wel met ‘Groeten uit..’ of ‘Mam, ik zit hier’, in 1988 werd de Tweede Wereldoorlog opgerakeld met spandoeken over in beslag genomen fietsen. Leuker was toen ‘De finale was dinsdag’, dat tijdens de finale was te lezen. Nederland had in de halve finale eindelijk Duitsland weer eens verslagen en dat voelde inderdaad al als een mijlpaal.

Oranje straten
De oranjegekte was compleet toen we massaal onze huizen met oranje vlaggetjes en slingers gingen bekleden. Die ene buurman die er niet aan mee wilde doen, moet een rotzomer hebben gehad als Oranje actief was: hele straten kleurden oranje en dat zal tijdens toekomstige toernooien niet anders zijn. In 2016 en 2018 hebben niet-liefhebbers wat dat betreft een rustige zomer gehad. Je zou soms bijna vergeten dat er ook mensen zijn die er niet om geven.

Share.

Laat een reactie achter