Opmerkelijke sponsoren in het voetbal

0

Er gaat immens veel geld om in het voetbal en het leeuwendeel daarvan is afkomstig van rijke multinationals. Alhoewel een groot deel van de partners nette bedrijven zijn die maatschappelijk een steentje bijdragen, gaan bij sommige sponsoren de wenkbrauwen fronsen. Waarom zou een ziekenhuis of een thuiszorgorganisatie immers een voetbalclub sponsoren? Er zijn echter een aantal voetbalclubs en nationale voetbalbonden die de grenzen nog verder oprekken.

Slaapkamerspeeltjes
In Nederland ontstond er bij aanvang van het seizoen 2020/2021 grote opwinding toen EasyToys zich voorstelde als de nieuwe hoofdsponsor van FC Emmen. De KNVB vond het niet gepast dat supporters geconfronteerd werden met de seksindustrie. Een levendige discussie ontstond in de media en er werden zelfs kamervragen in de Tweede Kamer gesteld. De opvattingen van de voetbalbond zouden achterhaald zijn in het licht van de huidige tijdsgeest.

In de reglementen van de voetbalbond mag sponsoring niet in strijd zijn met de goede zeden. Maar ja, goede zeden is een nogal subjectieve omschrijving. Emmen vond het eigenlijk wel kunnen, terwijl de
voetbalbond het ongepast vond. Uiteindelijk kreeg Emmen in september alsnog goedkeuring om het logo van de slaapkamerspeeltjes webshop op het voetbalshirt te tonen.

Waag een gokje
Sponsoring door online casino’s staat op gespannen voet met het maatschappelijke en sociale karakter van voetbal. Desondanks overspoelen de gokbedrijven de voetbalclubs in landen waar online gokken of gokken op sportwedstrijden gelegaliseerd is. Het bekendste voorbeeld is Engeland, de bakermat van de bookmakers. Op een bepaald moment werd zelfs de nationale voetbalbond FA door een wedkantoor gesponsord. Discussie daarover ontstand nadat de enfant terrible Joey Barton een schorsing van 18 maanden kreeg na het gokken op voetbalwedstrijden. Hij bevestigde dit, maar voegde daaraan toe dat de Football Association (FA) zelf geld ontvangt van de gokkantoren en daarom ook niet onschuldig was. Daarop beeindigde de voetbalvond onmidellijk alle overeenkomsten met gokkantoren en online goksites.

In Zweden trekt men een eigen plan. Daar werd in 2020, na de opening van de kansspelmarkt, de gokonderneming Unibet, bekend van de bonus, voor de duur van zes (!) jaar hoofdsponsor van de twee hoogste voetbalcompetities. De voetbalclubs uit de Allsvenskan en Superettan kunnen daardoor bijna € 10 miljoen per jaar verdelen. Daarnaast mogen de Unibet spelers ook nog eens bijna € 2 miljoen over de clubs naar keuze toebedelen.

Gewoon een land als sponsor
Bedrijven willen naamsbekendheid, maar ook landen willen toeristen graag lokken. Er zijn verschillende voorbeelden van landen die als shirtsponsor in het voetbal fungeren. Het eiland Curaçao, een land in het Koninkrijk der Nederlanden, prijkte die jaar op de borst van NEC. De zakenman Gregory Elias zorgde ervoor dat, in ruil voor de sponsorinkomsten, de club talentvolle voetballers uit Curaçao een kans in de selectie zou geven. Daarnaast verzorgde de club clinics op het Caribische eiland en leidde trainers op. In 2020 sloot de Curaçao Tourist Board een overeenkomst met Ajax om op de mouw de mogen staan.

Ook Atletico Madrid koos ervoor om het land Azerbeidzjan als shirtsponsor te strikken met als ondertitel “Land of fire”. Dit werd de club niet in dank afgenomen, daar de mensenrechten in het land ver onder de maat zijn. Er zijn echter nog veel meer opmerkelijke sponsordeals tussen landen en clubs. In 2019 betaalde het armoedige Rwanda maar liefst 39 miljoen dollar voor de sponsoring van de mouw van Arsenal. En dat terwijl het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking onder de duizend dollar ligt!

Share.

Laat een reactie achter